Négy év

2025.03.16. 17:27 | Pinyti | Szólj hozzá!

Négy év, és 58 000 kilométer a mérleg egyik, s a turbócserét leszámítva inkább csak kopó fogyó apróságok cseréje a másik serpenyőjében. Eddig egyáltalán nem taszított anyagi romlásba a Toledo fenntartása, ezeket bármely márka tetszőleges típusa is igényelte volna így közel 20 év és negyedmillió kilométer távlatában - s bár mára a hozzáállásom is változott - elég jó lenyomata annak ez a blog, hogy eddigi autóimhoz képest nagyságrendekkel kevesebbet kellett költenem a Seat-ra.20250308_134152.jpgEnnek megfelelően immár második éve nem született szokásos évzáró poszt sem, hisz pár apróságot leszámítva nem volt érdemi történés. Innen megközelítve pedig nyugodtan kijelenthető, hogy sikertörténet ez a négy év, még ha nem is alakult minden pontosan úgy, ahogy azt én szerettem volna. hibak.jpgEbben a kezdetek óta vezetett táblázatban is látható, hogy mindösszesen hét olyan tétel adódott (sárga háttérrel), melyeknek valódi, a napi használatot befolyásoló hatása is jelentkezett, úgy mint például a szoruló turbógeometria miatt gyorsításkori tiltás, a lukas turbócső miatti zaj és erőtlenség, a leömlő tömítése miatti bűz az utastérben, a jobb hátsó féknyereg miatt szoruló fék, a rossz generátor és akkumulátor miatt megemelkedő alapjárat és ingadozó töltés, valamint az idegesítően zajos üzemanyag szivattyú. A többi a gyakorlatban csak kopogás, zörgés, és némi tömítetlenség volt. Az idő azt is bebizonyította, hogy a kezdeti szerencsétlenkedés a kuplungzsinnyegéssel is teljesen felesleges volt, hisz az így, durván 60 000 kilométer elteltével is még mindig megvan, s nem lett se jobb, se rosszabb.20250308_133933.jpg Ettől függetlenül az autó sajnos nem tökéletes, de nézzük sorba - mint amolyan virtuális állapotfelmérés - hogy hol is tartunk négy év után (csökkenő sorrendben annak függvényében, hogy mennyire zavar engem/befolyásolja a napi használatot):

1. Hűtőfolyadék szivárgás a motor bal oldalán levő műanyag elosztócsőnél

Tiszta sor, az idő és a hőterhelés miatt megrepedt ez a műanyag elosztócső, melyből finoman szivárog a hűtőfolyadék a váltó tetejére. Tényleg minimális a folyadékvesztés, a tartályban még a minimumra sem csökkent a szint, s ha nem kellett volna ránézzünk a váltóbowdenekre februárban, jó eséllyel a mai napig nem tudnék róla. Ettől függetlenül evvel nem játszunk, a cseredarab már a csomagtartóban, s a jövő héten ki lesz cserélve.20250219_185330.jpg

2. 1-2 síkjában rosszabbodott a váltásérzet a váltókaron

Februárban egy reccsenés kíséretében kimondottan szoros, akadóssá vált azóta - egy újabb reccsenést követően - megint nyúlós "opelos" lett. Váltóbowden beállítást elvégeztük, de a kulissza lóg, reteszelése furcsa (ekkor vettük észre a hűtőfolyadék szivárgást). Egyelőre működik és használható, de kis túlzással érzetre nincs két egyforma váltás.20250219_185338.jpg

3. Meleg motorral nehézkes indítás

Ezt azóta figyeltem meg leginkább, mióta Starline üzemanyagszűrő van az autóban. Lehet, hogy ennek a cseréje már önmagában megoldja a problémát, de ha nem, akkor remélhetőleg csak az ismert PDTDI betegség, a gyengülő önindító kezdi felütni nálam is a fejét. Meleg motor esetén nem fecskendez be a motorvezérlő bizonyos főtengely fordulatszám alatt, viszont azt az amúgy még működő, de mára kicsit gyengébb indítómotor már nehezebben tudja elérni. Ezt egy egyszerű szoftver módosítással is könnyedén lehet orvosolni - alacsonyabbra helyezik a befecskendezési fordulatszámot - viszont ha nem hoz megoldást, akkor okozhat még fejfájást a jövőben. Amiért mégis bizakodó vagyok, hogy PD elem hibájára utaló hibakód nincs, és a befecskendezők korrekciós értékei is teljesen rendben vannak.

4. Kezdődő kopogás hideg időben a bal elejéből

December végén lettem rá figyelmes, hogy nulla fok alatt kopogó hang jön a bal elejéből, mely kísértetiesen stabpálcás formában jelentkezik. Ki is cseréltük, de a régi sem lógott, a hang pedig maradt, majd a fagyok elmúlásával megszűnt. Félő, hogy inkább már múltja, mint jövője van a két éve beszerelt UNIX-os lengéscsillapítónak, de egyelőre újra csendben teszi a dolgát.20250106_201041.jpg

5. Befagyó jobb hátsó kézifék hidegben

Evvel megtanultam együtt élni, hisz esős latyakos időben ha várható fagy, egyszerűen nem húzom be a kéziféket. Sajnos a jobb oldali bowden végén ki van szakadva a porvédő gumiharmonika, így ha belejut némi víz, az ilyen esetekben bele is fagy, a bowden pedig megszorul, és emiatt úgy is marad, amíg ki nem olvad.

6. Szétmálott izzítókábel

Ezt már a legutóbbi izzítógyertya cseréjekor megénekeltem, hogy bár most még működik, de ha valamelyik újra elhalálozik, akkor kábellel együtt kell cserélni!

7. Központizár motorok hidegben hektikusan nyitnak

Leginkább a bal hátsó hajlamos zárva maradni, arra hibakód, pontosabban időszakos kommunikációs hiba is van a vezérlőjében.

8. Műszeregység anomáliák

Indítás után havonta egy-két alkalommal nincs fordulatszámmérő, valamint néha a sebességmérő sem a reális értéket mutatja. Múltkor pedig üzemanyagszint nem volt. Ezeket egy újraindítás kivétel nélkül mindig megoldja.

9. Ablakemelő anomáliák

Bal első ablak sokszor nem megy fel elsőre (vásárlás óta meglévő hiba), jobb hátsó pedig leengedés közben kattan egy nagyot. Ez utóbbit most kezdte, tavaly ilyen jelenség még nem volt.

10. Kiékelt belső visszapillantótükör

11. Sérülés a hátsó lökhárítón

12. Tanksapka nem zárható/nyitható kulccsal

13. Hátsó mennyezeti lámpa forgókapcsolója törött - gyurmaragaccsal "javítva"

Az utolsó négy egyáltalán nem érdekel, sőt már a hetediktől lefelé sem tulajdonítok ezen apróságoknak túl nagy jelentőséget, hisz magára az autó üzembiztonságára egyik sincs hatással. A VCDS-sel végzett diagnosztika is ezt támasztja alá, nincs még olyan eltárolt hiba sem ami bármilyen beavatkozást kívánna a részemről:diag1.jpgA motorban levő egyetlen tárolt DTC a P1698 kormányelektronikára vonatkozó hibakód, de a hibakörülményeket szemügyre véve jól látható, hogy egy pillanatnyi feszültségesés okozta létrejöttét, nem valódi meghibásodásról van szó:diag2.jpgAz összes többi vezérlőben a fenti felsorolást is alátámasztandó a bal hátsó ajtózár, a gyári rádió hiánya, valamint a már ismert elektromos előfűtő hibája található. Ami érdekes, hogy a komfortelektronikában is jelen van két, a csomagtérnyitó hibájára vonatkozó hibakód, de evvel kapcsolatosan hibajelenséget ez idáig nem tapasztaltam, tökéletesen nyit mindig.diag3.jpgEzen kívül a hátsó kipufogódob tűnik még gyenge pontnak. Ki nem lyukadt ugyan, de anno a vásárláskor eltávolítottam róla a levelesen hámló külső héját, s lefestettem hőálló festékkel. Emiatt anyagvastagsága már nemigen van, s a rozsda is újfent kiütötte, szóval előbb utóbb erre is keresni kell valamiféle megoldást.20250309_104229.jpg Az autó "nem túl hétköznapi" hátulja ilyen szempontból mindenképp megnehezíti az életet, hisz szinte semmilyen alkatrésze sem egyezik meg a jóval gyakoribb - Leon, Altea, Altea XL - típusokéval. És itt most nem csak a szemmel látható karosszériaelemekre gondolok, hanem jó példa erre a hátsó dob is (Altea XL-é talán hasonló, de még arra sem vennék mérget). Amit véletlenül kapni az pedig egy vagyonba kerül, szóval akadnak hátrányai a típusnak.

Merre tovább?

A fenti rögtönzött állapotfelmérés alapján be kell lássam, hogy egyre közelebb az a pont, amikor mérlegelnem kell, mi éri meg jobban: megtartani még pár évig, vagy lassan tényleg itt az ideje utódot keresni neki. Most még ugyan teszi a dolgát, de amolyan Damoklész kardjaként ott lóg a levegőben egy-egy komolyabb javítás lehetősége is, hisz ki tudja mikor adja fel a harcot a váltókulissza. Ha nem oldja meg az időnkénti nehéz indítást az üzemanyagszűrő cseréje, vagy a programozás akkor - így lassan negyedmillió kilométer után - el kell fogadni azt is, ha fel kell újítani a PD elemeket, hiába jók még a korrekciós értékeik a VCDS alapján.20250308_133757.jpg A komplett vezérlés cseréje is lassan itt a „spájzban”, az sem halogatható már csak legfeljebb egy-két évig, és a négyévszakos gumik is csak két évet bírnak, így ősszel a hátsó kettő esetében megint kell valami megoldás. Ugyanakkor ezt az autót már ismerem, túl nagy meglepetést nem tud okozni, tisztában vagyok a nyűgjeivel. Emellett mérlegelni kell, hogy egy másik autó esetében a Toledo és a közte levő vételár különbségen felül is előfordulhat, hogy költeni kell rá, valamint az átírás sincs ingyen, szóval nem szimplán csak fekete, vagy fehér a helyzet...

Címkék: agymenés seat évértékelő áttekintés állapotfelmérés toledo

A bejegyzés trackback címe:

https://pinyti.blog.hu/api/trackback/id/tr5818817190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása